Gezond gewicht verliezen

De zomer komt er weer aan en dat is voor veel mensen toch wel een reden om wat kilo’s te verliezen. Zeker na de feestmaanden en een coronajaar zullen er heel wat mensen zijn die wat af willen vallen. Maar wat is de beste manier om dit te doen? Die redenen staan hier!

Doe het veilig

Het belangrijkste om te onthouden wanneer er wat gewicht verloren gaat worden, is om dit veilig te doen. Het is geen goed idee om aan de dieetpillen te gaan of om ineens heel veel te sporten. Dit is slecht voor het lichaam en, vaak, de geest en kan langdurige, negatieve effecten hebben. Gelukkig zijn er dat ook genoeg manieren om op een veiliger manier gewicht te verliezen!

Van tevoren beslissen

Van tevoren kan het BMI berekend worden. BMI staat voor body mass index en duidt eigenlijk aan of de verhouding tussen lengte en gewicht gezond is. Een BMI kan makkelijk uitgerekend worden via allerlei websites. Blijkt dat het getal erg afwijkend is? Dan kan er beter naar de dokter gedaan worden voor wat advies at meer aansluitend op jou als persoon. Voor iedereen die een beetje wil verliezen, is het handig om regels te zetten die te behalen zijn. Ga dus niet van niks naar zeven keer per week sporten of helemaal geen suiker meer eten. Zulke regels zorgen ervoor dat het afvallen sneller opgegeven wordt, wat natuurlijk jammer zou zijn.

Tip 1: bewegen

Het is al wel bekend dat bewegen helpt met het verliezen van gewicht. Het hoeft maar 20 minuten per dag gedaan worden en het zal al helpen. Een rondje wandelen is dan al genoeg, maar voor een toned lichaam kan er beter naar de sportschool worden gegaan. Het is dan wel belangrijk om het sporten rustig op te bouwen. Zo kan jouw lichaam er aan wennen en zullen blessures voorkomen worden. Bewegen helpt om de stofwisseling te versnellen en zorgt ervoor dat de organen beter hun best gaan doen. Er wordt energie verbruikt om in beweging te komen, wat gehaald wordt uit het lichaamsvet. Bewegen helpt daarnaast om een betere nachtrust te hebben wat ook belangrijk is, want…

Tip 2: genoeg slapen

… genoeg slapen helpt met gewicht verliezen. Tijdens het slapen worden er verschillende soorten hormonen aangemaakt en gecontroleerd. Een paar van deze hormonen gaan over het verzadigingsgevoel. Heb je dit gevoel heel erg? Dan is er een grote kans dat je wat meer gaat eten overdag. Een extra tip: als er kouder geslapen wordt, door bijvoorbeeld het raam open te hebben, verbrandt het lichaam meer energie om warm te blijven. Deze energie komt wederom uit lichaamsvet. Dus doe de nachtkleding dames maar aan en ga lekker naar bed!

Tip 3: eten

Wat iemand eet, maakt veel uit voor het gewicht. Hierbij zal het niet eens zozeer gaan om hoeveel er gegeten wordt, maar meer over wat er in het eten zit. Wanneer iemand wil afvallen, zal er minder koolhydraten gegeten horen te worden. Daarnaast is het ook belangrijk om gevarieerd te eten. Zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen, terwijl er toch gewicht wordt verloren.

Door het opvolgen van deze tips (en natuurlijk zelf ook nog wat research te doen in wat voor jóu zal werken) kan er gewicht verloren worden op een gezonde manier. Zo kan er misschien deze zomer genoten worden van grote maten broeken dames in een maatje kleiner.

Geef een reactie