Wat is een slim dieet om verantwoord af te vallen?

Afvallen kun je op vele manieren, de ene al wat gezonder en efficiënter dan de andere. De meesten willen zo snel mogelijk van hun overgewicht af en kiezen voor het ene crash dieet na het andere. Strenge diëten doen je nooit blijvend afvallen. Je houdt ze nooit lang genoeg vol en eens ermee vliegen de kilo's er zo weer aan. Wil je verantwoord afvallen? Ruil dan je dieet voor een gezond en natuurlijk eetpatroon. Zo leer je gezond eten en krijg je alle nodige voedingsstoffen binnen om gezond te blijven functioneren. Combineer dit met voldoende beweging en je verliest makkelijker je overgewicht, definitief. Kies dus voor een slim diet dat is gezond én doeltreffend.

Streng diëten hou je nooit lang vol

Afvallen doe je alleen wanneer je minder calorieën eet dan je er dagelijks verbrandt. Strenge crash diëten zorgen snel voor een tekort aan vitaminen, mineralen, eiwitten, voedingsvezels en andere nutriënten. Je breekt ook spiermassa af, en die helpen ons afvallen. Ze verbruiken namelijk dag en nacht energie.

Hoe ziet een gezond eetpatroon er uit om af te vallen?

Een gezond afvallen dieet bestaat uit veel, maar niet alleen uit eiwitten zoals bij crash diëten. Naast deze eiwitten heb je ook genoeg gezonde en dus langzame koolhydraten, onverzadigde vetten en vetzuren nodig. Die leveren voldoende energie om je activiteiten te kunnen blijven uitoefenen. Een gezond voedingspatroon bestaat uit 40% eiwitten, 35% gezonde vetten en 25% gezonde (langzame) koolhydraten.

Verminder je dagelijkse hoeveelheid calorie

Om gewicht verliezen mogelijk te maken eet je minder dan je voor je dieet. De meesten onder ons eten daarom zo weinig mogelijk, maar dat is onverstandig. We slagen dan meer vet op dan het te verbranden. Terwijl mannen tussen de 2000 en 2500 calorieën per dag nodig hebben, ligt voor vrouwen hun limiet tussen de 1700 en 2000. Strenge diëten raden meestal 1000 calorieën per dag en vaak zelfs 500 calorieën aan. Dat is ongezond en doet je niet afvallen. Diëtisten raden ons aan om dagelijks tot 500 calorieën minder te eten. Zo kan gezond afvallen zonder honger lijden en doorlopend calorieën tellen.

Wat eten in een gezond eetpatroon om af te vallen

  • Verse groenten en groene bladgroenten.
  • Peulen: vooral zoals erwten, bonen, groentekiemen, maïs, linzen en kikkererwten.
  • Vers fruit: niet meer dan twee stukken per dag.
  • Onbewerkte en ongezouten, niet geroosterd en ongebrand.
  • Volle granen: vooral haver, zemelen, boekweit en quinoa.
  • Volle graanproducten; alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst.
  • Vezelrijke voedingsproducten.
  • Drink dagelijks 2,5 liter water.

Gezonder eten betekent sneller afvallen.

Dit eet je zo weinig mogelijk

  • Suiker
  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Witte deegwaren, rijst en witte broodsoorten
  • Kant- en- klare maaltijden en diepvriesmaaltijden
  • Light voeding en dranken
  • Kant- en- klare fruit- en vruchtensappen

Geef een reactie