Tips voor feestdagen
zonder eetstress

tips to avoid stress about food during the holidays Tips voor feestdagen zonder eetstress
De feestdagen, ze zouden leuk moeten zijn, maar als geen ander weet ik hoeveel eetstress dit met zich mee kan brengen als je een eetstoornis hebt. Inmiddels kan ik helemaal opgaan in de gezelligheid van de feestdagen en maak ik me over eten totaal niet meer druk. Toch heb ik ook andere tijden gekend en waren deze dagen beladen met eetstress. Voor iemand met een eetstoornis of eetprobleem maakt deze eetstress van de feestdagen een ware uitdaging. Herken jij je hierin? Lees dan snel verder, want ik deel mijn tips en adviezen die mij destijds erg geholpen hebben. Deze adviezen zijn zowel toepasbaar bij te weinig eten als bij overeten/eetbuien.

 

Relativeren, relativeren, relativeren.

Laten we beginnen met een beetje perspectief in het verhaal brengen. De komende paar weken zijn er feitelijk slechts drie feestdagen. Natuurlijk is de hoeveelheid aan etentjes afhankelijk van jouw eigen plannen, maar ook al eet je misschien meer dan anders op deze dagen, het zal weinig verschil gaan maken. Als je kijkt naar de voedingswaarde die nodig is om één kilo aan te komen in vet, dan is er heel wat meer nodig dan een paar uitgebreide etentjes. Het kan zo zijn dat als je de dag erna op de weegschaal gaat staan, je wat bent aangekomen, maar de kans is groot dat dit ook te maken heeft met vochthuishouding en darminhoud. Kortom; de kans is vrij klein dat je tijdens de feestdagen kilo’s aan gaat komen. Daar is heel veel meer voor nodig.

Vind je het lastig om te bepalen wat een ‘normale hoeveelheid’ is tijdens een Kerstdiner en/of Kerstbuffet?

Waar je zonder eetstoornis gewoon voelt aan je lichamelijke signalen of je nog trek hebt of niet, is dit met een eetstoornis of eetprobleem vaak een stuk lastiger. Alle regeltjes die je in je hoofd voor jezelf hebt bedacht, maken dat het verdomd moeilijk is om naar je lichaam te luisteren. Daarnaast speelt ook angst een rol. Angst om teveel te eten of misschien wel angst voor wat anderen ervan denken?

Voor dit soort situaties heb ik een hele handige tip, die mij destijds erg heeft geholpen:

  • Kies een bondgenoot. Iemand in het gezelschap die jij vertrouwt en in vertrouwen kan nemen over jouw angsten en zorgen. Licht diegene in over wat je spannend vindt en spreek samen een signaal af. Merk je dat je in paniek raakt tijdens de maaltijd? Schakel diegene in om even buiten een luchtje te gaan scheppen en je hart te luchten.
  • Kies ‘jouw voorbeeldeter’. Dit hoeft niet dezelfde persoon te zijn als jouw bondgenoot. Sterker nog, diegene hoeft niet eens te weten dat jij hem/haar hebt uitgekozen als ‘voorbeeldeter’. Maar wie is die ‘voorbeeldeter’ dan? Dat is iemand die volgens jou een normaal, gezond postuur heeft en een gezonde, ontspannen manier van omgaan met eten. Kortom: jij kan erop vertrouwen dat zijn/haar eetgewoontes normaal zijn (want: normaal postuur en eten is voor diegene geen probleem).
  • Tijdens de maaltijd of bij het opscheppen van het buffet kijk je hoeveel diegene opschept en wat diegene ongeveer eet. In plaats van terug te schrikken in veel te weinig eten of door te schieten in overeten, houd je als leidraad die persoon aan. Die persoon eet over het algemeen normaal, dus dit kan je ook verwachten van zo’n buffet/Kerstdiner. Dit kan jou houvast geven, zodat je toch een gevoel van controle kan hebben, ondanks dat de situatie anders is dan een gewone doordeweekse dag.

Spreek van tevoren af wat je precies gaat eten

Wil je niet voor verrassingen komen te staan en is het eten met een ‘bondgenoot’ en/of ‘voorbeeldeter’ voor jou toch nog een stap te ver? Speel dan op safe en zorg dat je van tevoren weet wat er op tafel zal staan. Spreek met iemand die je vertrouwt af wat jij precies gaat opscheppen en in welke hoeveelheden. Zo weet je zeker dat je genoeg eet / of niet teveel eet en heb je ook controle over de situatie. Deze strategie heb ik zelf vaak gebruikt toen de andere strategieën mij nog teveel eetstress gaven. Onthoud dat jij je in een proces bevindt. Natuurlijk is het goed als je een uitdaging aangaat en een stap uit je comfortzone zet, maar je hoeft niet jezelf te overschreeuwen om vervolgens terug te schieten in paniek en angst. Dus pas deze strategie toe als de andere strategieën voor jou nog een stap te ver zijn.

Verleg je focus naar de mensen

Dit is niet altijd even makkelijk, maar als het je lukt is deze strategie wel heel effectief. Als je te maken hebt met een eetstoornis of eetprobleem, vliegen de gedachten over eten continu door je hoofd. Hele dialogen met jezelf/de eetstoornis komen voorbij. Maar is het je wel eens opgevallen dat als jij meegaat in die gedachten, de angst en controledrang over eten alleen maar groter wordt?

Merk je dat je angstiger wordt en dat je steeds meer over eten gaat nadenken tijdens het vieren van Kerst? Probeer je aandacht dan eens te verleggen naar de mensen die er zijn. Knoop een gesprek aan met iemand over iets compleet anders en probeer je met al je wilskracht te focussen op het gesprek en wat diegene te vertellen heeft. Op deze manier gaan de gedachten over eten meer naar de achtergrond en zwakt je angst misschien ook weer wat af, zodat je toch kan genieten van het moment met de mensen en de gezelligheid.

Natuurlijk is er bij Kerst en Oud & Nieuw altijd eten betrokken en dat maakt het voor mensen met een eetprobleem of eetstoornis niet altijd even makkelijk, maar probeer terug te gaan naar de essentie van deze feesten: het samen zijn, de gezelligheid!

Ik hoop dat deze tips jou hierbij helpen en wens je hele fijne feestdagen!

Liefs, Lotta

 

 

Geplaatst door Healthy Life LAB

2 Reacties aan “Tips voor feestdagen zonder eetstress”

  1. Natasha

    Wat een mooi en open geschreven stuk. Ik heb geen eetstoornis, maar wel OCD en enigsins lijtk het op elkaar. GOEDE tips! Fijne dagen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste posts

@HealthyLifeLab