Drie strategieën voor meer
zelfvertrouwen en daadkracht

zelfvertrouwen - self-confidence
Zelfontwikkeling en zelfreflectie. Het zijn twee van mijn favoriete onderwerpen en ze zijn onlosmakelijk verbonden aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Toen ik nog onder behandeling was voor mijn eetstoornis, was ‘zelfontwikkeling’ vooral een confrontatie met ‘the ugly truth’ van mijn leven op dat moment. Tegenwoordig zie ik het als een leuk spel waarin ik mijzelf nog beter leer kennen. Toch herinner ik mij ook nog hoe uitzichtloos het voelde toen ik nog onder behandeling was van mijn eetstoornis. Ik was bang dat er nooit een einde aan zou komen…

En zo ging het verder…

Natuurlijk kwam ik mezelf ook na die behandeling nog regelmatig tegen. Soms was dit heel moeilijk en had ik weer dat uitzichtloze gevoel, maar steeds vaker ging ik confrontaties, heftige gebeurtenissen en de andere ‘dingen’ van het leven zien als een soort spel. Een spel waarin je iets wint óf iets leert. Heel lang kon ik dit niet zo zien, maar tegenwoordig ben ik van mening dat falen niet bestaat. Als iets niet zo gaat zoals jij wilt, dan zal je hier altijd iets van leren.

Als je ergens iets van leert, heb je eigenlijk nooit verloren.

Bewust leven

Maar om van een lastige situatie iets te leren, vergt natuurlijk wel de wil tot zelfreflectie. Als je verder gaat met je leven en het je niet lukt om stil te staan bij ‘de les’, dan kan het heel anders voelen. Vaak komt dan dat zware, uitzichtloze gevoel om de hoek kijken. Uit ervaring kan ik zeggen dat het loont om niet te gaan voor de weg van de minste weerstand (lees: de confrontatie met jezelf uit de weg gaan), maar om juist te kiezen voor zelfreflectie.

Door de jaren heen ben ik hier expert in geworden en heb ik diverse strategieën eigen gemaakt die mij helpen om steviger in mijn schoenen te staan en beter met lastige situaties om te gaan, zonder verdwaald te raken in verdriet/angst/boosheid. Deze strategieën deel ik graag met jou.

Hoe ontwikkel je meer zelfvertrouwen?

Het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen gaat natuurlijk niet over één nacht ijs, maar is van grote invloed op hoe jij het leven ervaart. Als je een sterk basisvertrouwen hebt in jezelf, zal je minder snel jezelf negatief beoordelen en hebben andere mensen ook veel minder invloed op jouw gemoedstoestand. Hierdoor wordt het leven luchtiger en makkelijker. Je kan jezelf wat meer toelachen, ook als je eens iets stoms hebt gedaan. Het leven wordt een stuk leuker als je meer in jezelf gelooft!

Maar, hoe doe je dat? Ik deel een paar effectieve technieken met je:

  • Houd een positief dagboek bij.
    Een positief dagboek, ook wel witboek genoemd, heeft mij enorm geholpen in het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Nog altijd houd ik dagelijks mijn witboek bij. In een witboek schrijf je op wat er goed gegaan is die dag en welk aandeel jij daarin hebt gehad. Daarnaast schrijf ik zelf ook altijd op waar ik dankbaar voor ben die dag. In het begin kan het heel moeilijk zijn om iets te bedenken, maar als je doorzet en vol blijft houden, zal je merken dat je leven begint te transformeren omdat je vanuit een ander perspectief naar de gebeurtenissen van het leven gaat kijken.
  • Zet een intentie voor de dag.
    Of je nu mediteert of niet, het zetten van een intentie voor de nieuwe dag helpt je om focus te krijgen, maar ook om met meer overtuigingskracht de uitdagingen van het leven aan te gaan. Vooral als je een uitdaging aan moet gaan en ergens flink tegenop ziet, kan het zetten van een intentie je ontzettend goed helpen. Zorg ervoor dat je intentie overtuigend is, dus niet “Ik ga dit proberen.”, maar “Ik ga dit doen.”. Je kan dit concreter maken door je ogen even te sluiten en voor jezelf te visualiseren hoe jij de uitdaging van die dag met succes aangaat. Heb je geen uitdaging die dag, bedenk je dan hoe je dag eruit gaat zien en visualiseer dat. Je zal zien dat dit je helpt om daadkrachtiger te worden!
  • Noem iedere keer als je in de spiegel kijkt drie positieve punten op van je uiterlijk én je persoonlijkheid.
    Vroeger was het een gewoonte van mij om in de spiegel te kijken naar alles wat ik niet mooi vond aan mijzelf. Hierdoor werden die lichaamsdelen alleen maar groter en vond ik mijzelf steeds minder mooi. In mijn genezingsproces heb ik geleerd om mij te focussen op de lichaamsdelen die ik mooi vind aan mijzelf. En die opdracht wil ik jou ook meegeven. En niet één keer, het liefst iedere keer! En doe ditzelfde ook voor je persoonlijkheid, want je bent immers veel meer dan alleen je uiterlijk.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen en meer van jezelf te leren houden en dit is precies waarom ik zelfontwikkeling en zelfreflectie zo leuk vind! Je bent namelijk nooit uitgeleerd. Ook ik ontdek nog dagelijks nieuwe technieken, strategieën en inzichten. Tegenwoordig ga ik dat allemaal aan vanuit een soort nieuwsgierigheid voor het leven en de psyche. Ik hoop dat deze blog die nieuwsgierigheid ook bij jou heeft aangewakkerd.

Laat je het me weten hoe je de oefeningen vindt, als je hiermee aan de slag gaat?

Liefs, Lotta

Geplaatst door Healthy Life LAB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste posts

@HealthyLifeLab