Kom jij jouw angsten onder ogen?

angsten fears
Angsten. Iedereen heeft ze. De ene persoon wat meer dan de ander. En niemand heeft precies dezelfde angsten. Iedereen ervaart het leven op zijn/haar eigen manier. Je zal dan ook nooit precies hetzelfde voelen als iemand anders. Toch zijn er een paar waarheden, dingen die voor iedereen gelden. Een waarheid over angsten:
De angst voor de angst is vaak groter dan de angst zelf.
Laat jij je hierdoor leiden?

Vroeger vs. Nu

Toen ik nog diep in mijn eetstoornis zat, was mijn leven gedomineerd door angst. Ik leefde op basis van angst en ook al kende ik het spreekwoord ‘angst is een slechte raadgever’ maar al te goed, toch was dit op dat moment mijn raadgever. Als ik nu nog wel eens terugdenk aan die tijd, zie ik vooral die helse strijd. Iedere dag was weer een gevecht en iedere dag voelde ik me weer ontzettend angstig. Niet alleen over eten, het ging veel verder dan dat. Ik was bang wat andere mensen van me vonden, maar was ook bang voor wat dierbare mensen om mij heen kon overkomen, voor de onvoorspelbaarheid van het leven. Ik was bang voor het leven.

Hoe anders is dit nu. Natuurlijk, ik heb nog steeds angsten. Iedereen heeft ze. Maar ik laat me er (meestal) niet meer door leiden. Natuurlijk is dit een proces geweest van jaren. En nog steeds is het een leerproces, maar dat is het leven. Het grootste verschil met vroeger? Ik weet dat ik het leven aankan. Het maakt niet uit wat er op mijn bordje gegooid wordt, ik weet dat ik sterk genoeg ben om het leven aan te kunnen. Om voluit te leven. Niet zonder angsten, maar wel zonder mij hierdoor te laten leiden.

Kijk jouw angst in de ogen

Als er iets is wat ik geleerd heb uit het proces van genezing, dan is het dat het belangrijk is om je emoties te omarmen in plaats van ervan weg te vluchten. Als dit nog niet natuurlijk voelt, dan is dit doodeng, ik weet het. Toch is het de enige manier om uiteindelijk van die angst en emoties af te komen. Hoe langer en harder je ervoor wegrent, hoe sneller de angsten je uiteindelijk weer inhalen en hoe harder jij weer moet gaan rennen. Probeer het eens anders.

Niets is permanent, ook je angsten en emoties komen en gaan.

Maar hoe doe je dit precies? Dit ligt er een beetje aan hoe je in elkaar zit. Zelf vind ik het altijd fijn om dingen voor mijzelf op te schrijven, maar misschien vind jij het fijner om beeldend te werken, te bewegen of je op een andere manier te uiten. Ik ga nu even uit van het opschrijven van dingen. Om jou een beetje te helpen met het onder ogen komen van je angsten, heb ik een kleine opdracht voor je.

  • Zorg dat je op een veilige plek bent en dat jij je comfortabel voelt in de ruimte.
  • Schrijf nu voor jezelf op: Wat zijn de angstige verhalen die ik in mijn hoofd afspeel? En hoe blokkeren deze verhalen mijn geluksgevoel?

Dit is confronterend en een beetje eng om daadwerkelijk zwart-wit op papier te zetten, maar als je dit durft en echt doet, zal je merken dat je jouw angst letterlijk in de ogen kijkt. Door het voor jezelf op te schrijven, moet je wel. Je zal de angst echt even voelen, maar de kans is heel groot dat je vervolgens juist kalmte voelt. “Is dit alles?

Als je jouw angsten eenmaal voor jezelf op papier hebt gezet, kan je ook gaan kijken waar die angsten vandaan komen en of ze reëel zijn. Deze opdracht helpt je om te zien dat veel angsten vooral in je eigen gedachten aanwezig zijn, maar niet daadwerkelijk bestaan. Wat is werkelijkheid en wat speelt zich enkel af in je hoofd?

Natuurlijk zijn er ook angsten die werkelijkheid zijn of worden, dit is eng en kan je het gevoel geven compleet de controle te verliezen. In zo’n geval is het belangrijk om veiligheid voor jezelf te creëren, op een constructieve manier. Wat heb jij op dit moment nodig? Zorg ervoor dat je jezelf met compassie en begrip toespreekt en probeer ervoor te zorgen dat je die veilige situatie die jij nodig hebt kan creëren voor jezelf.

Wat is het mooie scenario?

Naast op te schrijven wat je angsten zijn en hoe die jou belemmeren in jouw geluksgevoel, is het ook goed om op te schrijven hoe jouw positieve verhaal in dezelfde situatie eruit ziet en hoe dit jou kan ondersteunen in je zijn. Misschien kan je het doemscenario maar al te goed voor de geest halen, maar wat als je nu eens een positief verhaal voor jezelf creëert? Hoe zou dat er uit zien? En hoe laat dit je voelen? Is dit mooie scenario misschien ook een mogelijkheid?

Dit deel van de oefening helpt je ook om je angsten te relativeren. In plaats van uit te gaan van ‘het slechtste’, is het ook goed om je te bedenken dat dingen soms ook gewoon op hun pootjes terecht komen. Dit is ook een hele geruststellende gedachte!

Laat het los!

Uiteindelijk zal tijd het uitwijzen welk scenario werkelijkheid is/wordt. En of je nu uitgaat van het positieve of negatieve scenario: het heeft geen zin om hier 24/7 mee bezig te zijn in je hoofd. Meer nadenken over iets, zal het ‘probleem’ niet laten verdwijnen of oplossen. Het is waarschijnlijker dat het in je hoofd alleen maar groter wordt en dat je hierdoor nog meer angst en onrust gaat voelen. Laat het los! Kijk wat jij nodig hebt voor jezelf op dit moment, spreek jezelf bemoedigend toe en probeer je focus te verleggen.

Vertrouw erop dat jij dit aankan, dat jij het leven aankan. Vind je dit nog lastig? Binnenkort volgt er nog een blog over dit onderwerp waarin ik een aantal handige stappen met je deel voor het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen.

Stay tuned!

Liefs, Lotta

Geplaatst door Healthy Life LAB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwste posts

@HealthyLifeLab